Website gemaakt, teksten live, maar hoe krijg je jouw website zichtbaar?


Het is zover, je website staat live. Nu is het wachten tot de bezoekers binnenstromen. Iets dat helaas niet vanzelf gebeurd. Dus laten we kijken wat je hieraan kunt doen, door middel van performance marketing.

Wat is performance marketing?

Voordat we ingaan op de praktische tips om je online zichtbaarheid te vergroten, eerst een korte uitleg over performance marketing zelf. Het gaat hierbij om het doelgericht behalen van resultaten, in dit geval waarmee wordt aangetoond dat het de zichtbaarheid van je website ten goede komt. Meestal wordt dit gedaan met behulp van advertenties, en het meten van kliks en/of conversies.

Hoe zet je performance marketing in?

De vraag die resteert is uiteraard hoe je performance marketing succesvol toepast, zodat je website (waar je veel tijd en moeite in hebt gestopt) zichtbaar wordt. Dit is geen gemakkelijke opgave, wat de reden is dat veel ondernemers ervoor kiezen om een performance marketing specialist in te schakelen. Deze professionals zijn dagelijks bezig met dit onderwerp, en weten precies wat wel en wat juist niet werkt. 

Indien performance marketing juist wordt ingezet, zal de zichtbaarheid dus toenemen. Iets dat je kunt merken aan de volgende kenmerken.

Betere ROAS

ROAS staat voor Return On Advertising Spend, waarmee wordt aangeduid hoeveel omzet je genereert voor iedere euro die je uitgeeft aan advertenties. Hoe hoger dit percentage, hoe hoger de omzet en des te beter dit is voor je onderneming. Via performance marketing worden advertenties zo ingezet, dat de ROAS verbetert. Het is namelijk een goede methode om erachter te komen welke advertenties juist wel of juist minder goed werken.

Betere ROI

ROI betekent in feite iets soortgelijks, om precies te zijn Return On Investment. Ofwel het rendement op een investering. Bij ROI wordt echter rekening gehouden met meer kosten, en dit wordt met name gebruikt bij het bepalen van een performance marketing strategie op de langere termijn. Bijvoorbeeld om te bepalen hoe winstgevend advertenties zijn via social media, terwijl de ROAS aangeeft welke Facebook advertentie de beste resultaten behaald (om maar een voorbeeld te geven).

Nieuwe (potentiële) klanten

Hoe beter de online zichtbaarheid van je website, hoe meer nieuwe gebruikers op je site terecht zullen komen. Dit zijn potentiële klanten, waarbij het belangrijk is dat je website deze gebruikers aanzet om je dienst of product te kopen (of contact op te nemen met je onderneming). We spreken dan over unieke gebruikers, aangezien dit een goed beeld geeft van het aantal geïnteresseerden (ook als dezelfde persoon vaker je website bezoekt, verdeeld over meerdere momenten). Zorg er dus voor dat je website is geoptimaliseerd, voordat je performance marketing inzet om de zichtbaarheid te vergroten.

Terugkerende gebruikers en klanten

Terugkerende gebruikers kunnen ook worden gemeten, waarbij het echter nog belangrijker is dat dit terugkerende klanten zijn. Dit betekent namelijk dat een gebruiker tevreden is over je product en/of dienst. Terugkerende klanten zijn ontzettend belangrijk voor iedere onderneming, aangezien je zo een loyaal netwerk kunt opbouwen. 

Performance marketing is dan ook een goed instrument om deze doelgroep te targeten, aangezien er al is bewezen dat er interesse is. Daarnaast geven terugkerende klanten ook meer geld uit dan nieuwe klanten, en ze zijn geneigd om jouw website aan te bevelen bij anderen. Wat de zichtbaarheid weer ten goede komt.